Ubi caritas et amor

In a work of music theatre that pits Gregorian chant against dribbling basketballs, Wenzel Vöcks de Schwindt and his ensemble are on a quest for alternative forms of masculinity. What strength and what serenity is there in Gregorian chant? What closeness and what distance can be found in basketball?


Description

Three male voices ring out across the dark performance space. A Gregorian chant. Suddenly, there’s the sound of someone dribbling a basketball. Bodies are set in motion. Rapid breathing. Light.

In a work of music theatre set between these opposing forces, Wenzel Vöcks de Schwindt and his ensemble are on a quest for forms of closeness and intimacy between men. What strength and what serenity is there in Gregorian chant? What closeness and what distance can be found in basketball? What rituals of tenderness can possibly be found in these two patriarchal structures?

Amidst intimacy and shame, rivalry and desire, competition and solidarity, the evening seeks out those human encounters which exist beyond hegemonic aspirations of power.


Beschreibung

Drei Männerstimmen erklingen im dunklen Bühnenraum. Ein gregorianischer Choral. Plötzlich das Dribbeln eines Basketballs. Die Körper geraten in Bewegung. Schneller Atem. Licht.

In diesem musiktheatralen Spannungsfeld ergründet Wenzel Vöcks de Schwindt mit seinem Ensemble Formen der Nähe und Intimität zwischen Männern. Wie viel Kraft und Ruhe produzieren gregorianische Gesänge, wie viel Nähe und Distanz liegen im Basketballspiel? Welche zärtlichen Rituale lassen sich innerhalb dieser beiden patriarchalen Strukturen finden?

Zwischen Vertrautheit und Scham, Wettkampf und Begierde, Konkurrenz und Komplizenschaft sucht der Abend nach Begegnungen jenseits hegemonialer Machtansprüche.


Concept & Staging: Wenzel Vöcks de Schwindt
Performance & Singing: Philipp Keßel, Ludwig Obst & Daniel Wendler
Dramaturgy & Production Assistance: Leonie Adam
Costume Design: Maja Avnat & Jojo Shone
Light Design: Fabian Eichner
Musical Supervision: Patrick Orlich
Basketball Training: Patrick Bingel & Fabian Masche
Dramaturgy Assistance & Direction Assistance: Federico Vöcks de Schwindt
Direction Assistance: Samuel Petit
Administration: Chris Wohlrab

A production by Vöcks de Schwindt in co-production with LOFFT – DAS THEATER and in cooperation with Ballhaus Ost and TATWERK | Performative Forschung. With the kind support of Vorspiel SSL Berlin e.V.
Funded by the Senatsverwaltung für Kultur und Europa des Landes Berlin and the Bezirksamt Pankow von Berlin, Amt für Weiterbildung und Kultur – Fachbereich Kunst und Kultur and the City of Leipzig, Kulturamt.
This production is part of the residency program schloss bröllin e.V., supported by the Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur des Landes Mecklenburg-Vorpommern and the Landkreis Vorpommern-Greifswald.


Show history:

Upcoming // 11th to 13th of February 2022 (postponed from April 2021) // Premiere // Ballhaus Ost // Berlin

Upcoming // 25th to 27th of February 2022 (postponed from May 2021) // Coproduction & Leipzig Premiere // LOFFT – DAS THEATER // Leipzig

7th of May 2021 at 19:00 // Release // Audio-Talk on soft masculinities // LOFFT – DAS THEATER // online

2nd of April 2021 at 20:30 // Between Us – Backstage peeping on Twitch // TATWERK | Performative Forschung // online*

13th of March 2021 at 18:30 // Work in progress presentation and Q & A // schloss bröllin e. V. // online

8th to 14th of March 2021 // Granted rehearsal residency // schloss bröllin e. V. // Bröllin

* Gefördert vom Fonds Darstellende Künste aus Mitteln der Beauftragten der Bundesregierung für Kultur und Medien im Rahmen von NEUSTART KULTUR.


This production is available for touring. For further information please contact us.